Algoritmul comunicării în 4 pași simpli

În ultimele săptămâni am participat la un mastermind numit ”Toți comunicăm, dar puțini stabilim și relații” organizat de Ramona Radu. Sună pretențios, însă cuvântul potrivit pentru acest mastermind este prietenos, deoarece am avut ocazia să discut despre blocajele din comunicare alături de oameni pasionați de acest topic, dar și dornici să își îmbunătățească această abilitate.

De ce ne este dificil să comunicăm?! Ce ne împiedică să relaționăm natural și simplu cu ceilalți?!

În programare și nu numai, atunci când ai o problemă urmezi un set simplu de pași (un algoritm) pentru a găsi o rezolvare:

  1. Identificarea cauzei
  2. Identificarea posibilelor soluții
  3. Alegerea celei mai bune soluții
  4. Implementarea soluției

 

Pasul 1: Identificarea cauzei

Se spune că există cinci ”porunci” ale vieții (valabile și la serviciu):

  1. Să nu gândești.
  2. Dacă gândești, să nu spui.
  3. Dacă spui, să nu scrii.
  4. Dacă scrii, să nu semnezi.
  5. Dacă semnezi, să nu te miri!

Ei bine, lăsând gluma la o parte, pe undeva aceste ”porunci” au și un sâmbure de adevăr și conturează sursele problemelor de comunicare, cel puțin o parte dintre ele:

  • Înțelegem greșit cuvinte sau acțiuni
  • Dacă eu știu, înseamnă că și ceilalți știu
  • Le-am spus tuturor, sau doar unora, sau ….cred că nu mai știu cui i-am spus
  • O discuție prelungită nu este bine văzută pentru că afectează productivitatea
  • Pentru a comunica am nevoie de timp și de cele mai multe ori nu sunt dispusă să acord acest timp
  • etc.

 

Pasul 2: Identificarea posibilelor soluții

Având cauzele identificate este timpul să trec la următorul pas, adică să găsesc posibile soluții:

  1. Caut articole pe internet despre comunicare și mă apuc serios de citit
  2. Caut cărți despre comunicare și le citesc
  3. Particip la un mastermind despre comunicare
  4. Totuși nu cred că am probleme de comunicare grave, amân pentru altă dată

 

Pasul 3: Alegerea celei mai bune soluții

După ce am realizat lista de mai sus am început să elimin din soluții:

  1. Există la acest moment foarte multe articole despre problemele de comunicare, dar timpul meu este limitat și trebuie să mă asigur că citesc cele mai potrivite și mai bine realizate resurse, dar de unde știu acest lucru?!
  2. Cărți despre acest subiect sunt o mulțime, ce să aleg?!
  3. Un mastermind sună interesant, am ocazia să discut și cu alte persoane acest subiect și în plus de asta am și un facilitator care mă poate îndruma către cele mai bune resurse
  4. Nu este confortabil să încep acest demers, dar trebuie să încep de undeva

Soluția potrivită pentru mine a fost o combinație între 2 și 3. M-am înscris la un mastermind de comunicare bazat pe cartea ”Toți comunicăm dar puțini stabilim și relații” a lui John Maxwell.

Pasul 4 : Implementarea soluției

Pe parcursul mastermind-ului am aflat o serie de lucruri foarte interesante și din fiecare capitol din carte am încercat să și aplic ceva:

  • Dacă reușesc să comunic eficient pot să stabilesc relații mult mai ușor
  • Stabilirea relațiilor îmi mărește influența
  • Trebuie să fiu altruistă, stabilirea relațiilor se referă la ceilalți
  • Mai mult de 90% din impresia pe care o transmit adesea nu are legătură cu ceea ce spun
  • Stabilirea relațiilor presupune întotdeauna o doză de energie
  • Această abilitatea, de a crea relații cu ceilalți, se dezvoltă, nu este un talent natural și trebuie să depun un efort conștient pentru a ajunge la nivelul pe care mi-l doresc
  • Trebuie să identific lucrurile în comun cu persoanele de la serviciu și nu numai și astfel încep să se pună bazele unei relații
  • Atunci când comunic trebuie să folosesc un limbaj simplu și să creez o atmosferă plăcută, care să genereze buna dispoziție a celuilalt/celorlalți
  • Oamenii trebuie să simtă că se pot baza pe mine, că îmi pasă de ei, că le sunt recunoscătoare, că îi inspir și că le ofer planuri de acțiuni pentru a-și realiza visele, dorințele
  • Regula de aur trebuie aplicată: să tratez oamenii așa cum aș vrea și eu să fiu tratată.

Și acum citatul meu preferat din carte: ”Maturitatea nu vine întotdeauna odată cu vârsta; câteodată vârsta vine de una singură”

Iar in final vreau să mulțumesc Ramonei pentru experiența plăcută a acestui mastermind și să vi-l recomand cu toată încrederea!

Îndemnul meu și al cărții: ”Începe chiar de azi să stabilești legături!” 🙂

 

 

 

 

 

Algoritmul comunicării în 4 pași simpli

Leave a Reply

